De 7 (HUID) zonden

Zondigen doen we allemaal weleens. Zelfs als het onze huid geen goed doet. Wanneer we structureel zondigen én het is schadelijk voor de huid, dan noemen wij het huidzonden. Het meest voorkomende, zichtbare gevolg daarvan is huidveroudering. En dat wil uiteindelijk toch niemand? Soms maken we ons dan ook schuldig aan zondigen, zonder te weten dat het ook een huidzonde is.

De meest voorkomende en herkenbare huidzonden zet ik hier voor je op een rij. Grote kans dat je er minimaal één herkent. Weet dat elke dag een bewust moment en aanpassing van gewoonten al veel leed voor je huid voorkomt. Daarom geef ik je bij elke huidzonde ook een huidadvies.

Het plooienrokje

Zo wordt een “rokersmond” ook wel genoemd. Rokers krijgen sneller diepere rimpels. Vooral bij vrouwen is dat met name zichtbaar rond de mond. 

Dat roken een huidzonde is kan niets nieuws meer zijn.

Toch weet men vaak niet wát roken preciés met de huid doet. De rimpels ontstaan als gevolg van het afbreken van collageen en elastine. De twee steunweefsels welke de huid stevigheid geven.

Daarnaast verminderd de doorbloeding, waardoor de huid er grauw uit gaat zien. Bovendien wordt de laag dode huidcellen dikker, wat ook een vaal en grauw aanzicht geeft. Onder de ogen, waar de huid dunner is,  kan de huid donkerder kleuren. Wat een vermoeide of blik geeft.

Mijn advies: Een open deur. Tegen de gevolgen van roken is maar 1 (huid)oplossing. En dat is stoppen.

Even bijbruinen

Meer dan 10 minuten onbeschermd in de zon per dag is al een aanslag op je huid. Zelfs 80% tot 90% van de versnelde huidveroudering is toe te wijzen aan blootstelling aan UV-licht zonder bescherming.

Zelfs op bewolkte dagen komt een groot deel van de UV-straling door het wolkendek heen en kan door de huid worden opgenomen.

Het gaat dus niet alleen om zonnebaden maar om het buiten zijn. (wandelen, fietsen, winkelen….etc). Een zonbeschermingsproduct is de beste remedie tegen vroegtijdige veroudering van de huid.

Mijn advies: Gebruik altijd (ja ook ’s winters!) een anti-zonnebrandcrème ‘S zomers een hogere factor dan ‘s winters. Tijdens de wintermaanden kan een verzorgende crème soms al voldoende zijn. Tijdens de zomermaanden zeker niet.

Lekker laat naar bed

Slecht of tekort slapen veroorzaakt een verhoging van cortisol in het bloed. Dit hormoon komt ook vrij als je gestrest bent. Het wordt daarom stresshormoon genoemd. Cortisol heeft een aantal negatieve effecten op je huid. Zo vermindert het de productie van hyaluronzuur, een belangrijke bouwsteen, waardoor de huid droger wordt. Bovendien beschadigt het de barrièrefunctie van de huid. Daarnaast wordt het collageen in de huid stugger en kan een teveel aan collageen er zelfs voor zorgen dat er collageen wordt afgebroken. Daarbij vermindert weinig slaap de aanmaak van melatonine. Wat je juist hard nodig hebt om de aanmaak van nieuwe collageen te stimuleren.  Het negatieve effect op termijn is versnelde huidveroudering.

Mijn advies: Als het mogelijk is slaap dan 8 uur. Af en toe een schoonheidsslaapje extra tussendoor kan ook uitkomst bieden. (Nu weet je ook waar die naam vandaan komt) Kun je slecht in slaap komen? Probeer eens ademhalingsoefeningen. Er zijn diverse apps beschikbaar die je helpen bij een mediatie.

Nog eentje dan,…

We drinken bijna allemaal weleens alcohol. Niets mis mee. Maar bedenk ook dat het een echte huidzonde is.

Door alcohol neemt het aantal antioxidanten in het lichaam en dus ook in de huid af. Antioxidanten beschermen ons tegen vrije radicalen (slechte stoffen) van buitenaf. (Denk aan UV-straling) Bij een tekort aan antioxidanten wordt een bepaald proces in onze cellen of weefsels verstoord (oxidatie of oxideren). Hierdoor kunnen onder andere ontstekingen en ongecontroleerde celdelingen ontstaan. Na het nuttigen van één glas alcohol neemt de kracht van deze “beschermers” al af.

Mijn advies: Voorbeelden van antioxidanten zijn vitamines (A.C.D.E), co-enzym Q10, flavonoïden en carotenoïden (lycopeen, bètacaroteen, luteine). Deze komen voor in voeding en huidverzorgingsproducten. Eet om te beginnen gezond. En laat je adviseren over je huidverzorgingsproducten. Ze bevatten lang niet allemaal voldoende antioxidanten om werkzaam te zijn.

Druk, druk, druk,…

‘Hoe gaat het met je?’ Vroeger antwoordde je dan “Goed”.  Tegenwoordig zeggen we “Druk”.

Stress hoeft niet ongezond te zijn. (Lees mijn verhuisblogs) Maar langdurige stress is dat zeker wel. Ruim de helft van de Nederlanders heeft last van stress gerelateerde klachten. Waaronder huidklachten. Hoewel veel mensen vaak niet eens beseffen dat de huidklachten die zij hebben gerelateerd kunnen zijn aan stress. Wat gebeurt er? Het lichaam maakt net als bij te weinig slaap, cortisol aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat alle energie die in het lichaam is opgeslagen, beschikbaar komt om snel te kunnen presteren of handelen. Voor een zeer korte periode kan dat hartstikke functioneel zijn. Maar wanneer de aanmaak van cortisol te lang duurt, ontstaan er allerlei klachten die effect hebben op de huid. Zoals een verstoorde hormoonbalans, verstoorde vetstofwisseling, extreme vermoeidheid. Gevolg: puistjes, een droge doffe huid, eczeem, psoriasis uitbraak, overbeharing en nog veel meer. Chronische stress zorgt voor huidveroudering (zie ook slaaptekort) Niet alleen door afbraak van collageen. Stress zorgt ook voor meer vrije radicalen (die komen niet alleen van buiten, die zijn ook aanwezig in je lichaam) Hierdoor vindt een versnelde afbraak van ons genetisch materiaal plaats, zodat de cel eerder stopt met delen en we verouderen.

Mijn advies: Ga na of het mogelijk is meer tijd voor jezelf te nemen. Laat een keer je telefoon thuis of zet hem ‘stil’. Onderneem iets leuks en vergeet even de waan van de dag. (Toevallig hoorde ik laatst dat geitenyoga helemaal hot is)

Lekker smikkelen

Wat kan een zak snoep, dat lekkere koekje of een reep chocolade soms toch lekker zijn. Zeker gedurende de wintermaanden met alle feestdagen in het verschiet zijn er weer voldoende verleidingen. 

Helaas zitten ze ook bomvol “snelle” suikers. Die hechten zich aan het collageen en elastine in de huid. Er treedt “versuikering” op en het weefsel verhard. We noemen dit glycatie. (lees ook mijn blog ‘suikerzoete rimpels’)

Glycatie ontstaat zodra suikermoleculen (wanneer ze via de darmen zijn opgenomen in ons bloed) zich gaan hechten aan de proteïnen waaruit ons lichaam is opgebouwd. Hierdoor worden ‘versuikerde proteïnen’ oftewel Advanced Glycation Endproducts (AGE’s) gevormd. Het resultaat hiervan is het verharden, vervormen, verkleuren en beschadigen van deze proteïnen (Cerami et al., 1987; Paul & Bailey, 1996). Het proces van huidveroudering versneld hierdoor.

En hoe zat dan met puistjes? Als de suikerspiegel in ons bloed verhoogd raakt, worden er meer androgenen aangemaakt, waardoor de talgproductie verhoogd. En dat veroorzaakt weer puistjes.

Mijn advies: Weet wat je eet. Bewustwording kan soms al helpen door eens 2 weken lang precies op te schrijven wat je eet en drinkt. En dat is soms veel meer suiker dan je zelf in de gaten hebt. Of veel tekort vitaminen.

Naar buiten!

Dat kan toch geen zonde zijn?
Wanneer je in een gebied woont waar sprake is van luchtvervuiling, in de vorm van fijnstof, denkt je huid daar toch heel anders over.

Mijn advies: je huid extra beschermen met een serum waar antioxidanten aan toegevoegd zijn. Gebruik dit product naast je gewone huidverzorging en breng het aan onder de verzorgende/hydraterende dagcrème. Vervuiling kan wanneer de weerstand minder is en er al huidproblemen zijn, de huid nog gevoeliger maken.

Herken je een van deze huidzonden bij jezelf? In onze kliniek geven we je graag een persoonlijk advies. Maak bijvoorbeeld een afspraak met bij Britta, onze voedingsdeskundige, of Jolijn, specialist huidveroudering.